Kupiony przez nas towar się popsuł, a na domiar złego nie możemy znaleźć paragonu. Czy da się coś zrobić w tej sytuacji? Czy do złożenia reklamacji niezbędny jest dowód zakupu? Jakie są prawa konsumenta i co zrobić, jeśli firma odmawia przyjęcia reklamacji?
Czym jest reklamacja towaru i jakie są jej rodzaje?
Reklamacja to zgłoszenie zastrzeżeń dotyczących zakupionych towarów. Ma do niej prawo każdy konsument, czyli osoba fizyczna dokonująca z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Jeśli więc kupujemy coś od jakiejś firmy prywatnie, na własne potrzeby, jesteśmy konsumentami. A jeśli zakupiony towar okaże się wadliwy, możemy go zareklamować.
Obecnie w Polsce możemy skorzystać z trzech rodzajów reklamacji: z tytułu rękojmi (o której więcej możemy poczytać tutaj), z tytułu niezgodności towaru z umową (o której więcej tutaj) lub z tytułu gwarancji (o której więcej tutaj). Dwa pierwsze tryby są w pełni uregulowane ustawowo, natomiast szczegółowe warunki gwarancji ustala sam gwarant (choć niektóre kwestie również regulują przepisy prawa). Warto się zastanowić, która ścieżka będzie dla nas możliwa i najkorzystniejsza w danej sytuacji. Podpowiedzi, na co zwrócić uwagę, znajdziemy w artykule tutaj.
Masz problem konsumencki? Skorzystaj z bezpłatnego rozwiązania w serwisie Konsumersi.pl i
Czy musimy załączyć paragon do reklamacji?
Gdy zgłaszamy się do sklepu z reklamacją z tytułu rękojmi lub niezgodności towaru z umową, najczęściej pierwszą reakcją sprzedawcy jest pytanie o paragon. A co w sytuacji, gdy tego paragonu nie mamy, bo na przykład go zgubiliśmy? Czy to wyklucza skuteczne złożenie reklamacji?
Otóż nie! Nie istnieją przepisy prawa, które zobowiązywałyby nas podczas składania reklamacji do załączenia paragonu. Co więcej, poruszana kwestia została rozstrzygnięta w jednym z postępowań prowadzonych przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zgodnie z Decyzją nr RBG-7/2015 informowanie, że paragon jest niezbędny do reklamacji, uznano za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Sprzedawca nie ma więc prawa żądać paragonu jako warunku przyjęcia od nas reklamacji wadliwego towaru.
Czy musimy udowodnić zakup reklamowanego towaru?
Choć do reklamacji nie musimy załączać paragonu, to jednak mamy obowiązek wykazać, że reklamowany towar kupiliśmy u danego sprzedawcy. Możemy jednak to zrobić w inny sposób niż za pomocą paragonu. Jako dowód zakupu mogą posłużyć: wyciąg z rachunku bankowego, e-mailowe potwierdzenie zakupu czy nawet zeznania świadków, np. osoby, z którą robiliśmy w danym dniu zakupy.
Odmowa przyjęcia reklamacji – co robić?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca odmówił przyjęcia reklamacji towaru z powodu braku załączonego paragonu?
Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.
Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej: