Skip to content

Zwrot towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym – kiedy jest to możliwe i na jakich zasadach?

2023-12-04

Czy da się zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym? Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, jak mogłoby się wydawać. W artykule wyjaśnimy, kiedy taki zwrot jest możliwy i jakie warunki musimy spełnić.

Czy sklep stacjonarny musi przyjąć zwrot towaru?

Gdy chcemy zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym, najpierw musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy z danym towarem jest coś nie tak, czy po prostu zmieniliśmy zdanie. Jeśli produkt jest wadliwy, możemy złożyć reklamację i w niektórych przypadkach oddać towar i otrzymać zwrot pieniędzy. Szczegółowe informacje na temat reklamacji znajdziemy w poniższych artykułach:

Jeśli natomiast rozmyśliliśmy się co do zakupu, a towar nie jest wadliwy, wszystko zależy od polityki sklepu. Sprzedawca nie musi bowiem przyjąć z powrotem towaru zakupionego w sklepie stacjonarnym, nawet jeśli produkt jest nieużywany, z metkami i w idealnym stanie.

Jak sprawdzić, czy możemy oddać towar do sklepu i otrzymać zwrot pieniędzy?

Warto przed zakupem dowiedzieć się, czy dany sklep przyjmuje zwroty niewadliwych towarów. Wystarczy zapytać o to sprzedawcę lub zapoznać się z informacjami umieszczonymi w sklepie (np. przy kasie) lub na jego stronie internetowej. Zwróćmy jednak uwagę, czy komunikaty te nie dotyczą jedynie zwrotu towaru zakupionego przez internet. Jako konsumenci mamy bowiem prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość, ale jest to zupełnie inna sytuacja – opisujemy ją w artykule znajdującym się tutaj.

Powinniśmy również upewnić się, czy nie musimy spełnić żadnych szczególnych warunków, aby zwrócić towar kupiony w sklepie stacjonarnym, np. określony czas na zwrot, brak jakichkolwiek śladów użytkowania, nieoderwana metka czy konieczność załączenia paragonu. Niedostosowanie się do tych wymogów może sprawić, że sprzedawca nie przyjmie zwrotu.

Sklep bezpodstawnie odmawia przyjęcia zwrotu towaru – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca nie chce przyjąć zwrotu towaru, choć zgodnie z polityką sklepu mamy do tego prawo?

Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij