Skip to content

Reklamacja bez pudła – czy można zareklamować towar bez opakowania?

2024-01-12

Zakupione przez nas buty nagle się zepsuły, a my wyrzuciliśmy już po nich pudełko. Czy możemy złożyć reklamację u sprzedawcy, gdy nie posiadamy już opakowania towaru?

Czym jest reklamacja towaru u sprzedawcy i jakie są jej rodzaje?

Reklamacja to po prostu zgłoszenie problemów z produktami, które zakupiliśmy od sprzedawcy. Reklamacja konsumencka dotyczy sytuacji, gdy jako konsumenci kupujemy coś dla siebie, a nie dla firmy. Konsumentem jest bowiem osoba fizyczna, która dokonuje zakupu bez związku z prowadzeniem działalności gospodarczej lub zawodowej.

Obecnie istnieją dwa rodzaje reklamacji towarów, które można złożyć u sprzedawcy, oparte na różnych przepisach prawnych:

  1. rękojmia – dotyczy towarów kupionych do 31 grudnia 2022 r.,
  2. niezgodność towaru z umową – dotyczy towarów kupionych od 1 stycznia 2023 r.

Obie te formy reklamacji są w pełni uregulowane prawnie, co oznacza, że zarówno nasze prawa i obowiązki, jak i obowiązki sprzedawcy wynikają z obowiązujących przepisów. Ze względu na ostatnie zmiany prawne rękojmia (o której możemy szczegółowo przeczytać tutaj) stopniowo ustępuje miejsca trybowi niezgodności towaru z umową (o tym więcej tutaj).

Czy aby zareklamować towar w sklepie, musimy przekazać jego opakowanie?

Nie, nie jesteśmy zobligowani przekazywać do sklepu opakowania razem z reklamowanym towarem. Zgodnie z przepisami prawa nie ma takiego wymogu, a sprzedawca nie może narzucać dodatkowych warunków w tej kwestii. Oznacza to, że jeśli opakowanie nie stanowi samego produktu (np. reklamujemy pudełko do przeprowadzek) lub nie jest istotną częścią produktu (np. opakowanie pełni jednocześnie funkcję pokrowca na słuchawki, a chcemy reklamować właśnie ten pokrowiec), to sprzedawca nie może żądać od nas dostarczenia opakowania w celu rozpatrzenia reklamacji.

Sklep nie przyjmuje reklamacji towaru, do którego nie mamy już opakowania – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca nie chce przyjąć naszej reklamacji, a jako powód podaje brak opakowania towaru?

Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij