Skip to content

Konsumenckie SOS, czyli co zrobić gdy oszukał nas sklep internetowy?

2024-01-26

Wirtualne łowy na okazje bywają pełne niespodzianek – czasem tych zaskakująco miłych, a czasem… cóż, bardziej przypominają scenariusz komedii absurdu czy wręcz filmu grozy. Jako konsumenci w świecie zakupów online musimy być bardzo ostrożni i przygotowani na różne sytuacje. Jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego sklepu internetowego lub innego portalu, musimy działać szybko. Jakie kroki wtedy najlepiej podjąć?

Co zrobić gdy oszukał nas sklep internetowy?

W dobie powszechnego handlu internetowego niestety coraz częściej zdarzają się sytuacje, w których klienci muszą się zmierzyć z nieuczciwymi praktykami sprzedawców online. O tym, jak się uchronić przed takimi doświadczeniami, pisaliśmy w artykułach „Co warto sprawdzić przed zakupem w sklepie internetowym, aby nie dać się oszukać?” oraz „Ostrożni klienci nie tracą, czyli jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy”. Czasem jednak nasza ostrożność nie wystarczy i mimo wszystko ktoś może nas oszukać. W tym artykule podpowiemy, co robić w takich przypadkach.

Co możemy zrobić sami?

Gdy podejrzewamy, że zakupiliśmy towar od nieuczciwego sprzedawcy, zadzwońmy od razu do naszego banku i opowiedzmy o sytuacji. Jeśli zapłaciliśmy za zakup kartą, być może będziemy mogli skorzystać z usługi chargeback. Wówczas istnieje szansa, że bank wycofa naszą płatność i odzyskamy pieniądze.

Oprócz tego od razu skierujmy do sprzedawcy (najlepiej mailowo) oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość, czyli skorzystajmy z prawa do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. Takie oświadczenie można złożyć jeszcze przed otrzymaniem przesyłki. Dzięki temu formalnie będziemy mogli się domagać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy, a nie przesłania towaru. O tym, jak i kiedy możemy skorzystać z prawa do zwrotu towaru, przeczytamy tutaj.

Gdzie możemy szukać pomocy?

Jeśli jesteśmy przekonani, że dany sklep internetowy działa w sposób nieuczciwy, warto jest skompletować wszelkie posiadane dowody (np. maile, potwierdzenia przelewu, zrzuty ekranu strony internetowej sklepu) i zgłosić sprawę wraz z tymi załącznikami do następujących instytucji:

  1. najbliższy komisariat Policji, lub
  1. najbliższa jednostka Prokuratury (zwłaszcza w bardziej skomplikowanych przypadkach), oraz
  2. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej właściwy dla siedziby danego sklepu internetowego – pamiętajmy jednak, że ta instytucja nie zajmuje się wszystkimi rodzajami spraw (np. w sektorze energetycznym, paliwowym, finansowym, ubezpieczeniowym, pocztowym, telekomunikacyjnym, zdrowotnym), lub
  3. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) – jest odpowiedni we wszelkich sprawach nieuczciwych praktyk wobec konsumentów.
    • Jeśli znamy adres siedziby sklepu, zgłośmy sprawę do właściwej Delegatury UOKiK – ich spis znajduje się tutaj.
    • Jeśli nie znamy adresu siedziby sklepu lub sprawa ma zakres ogólnopolski, zgłośmy sprawę do Centrali UOKiK tutaj.

Co robić w innych problemowych sprawach?

Pamiętajmy, że w innych konsumenckich sprawach, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Polecamy też nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij