Skip to content

Co warto sprawdzić przed zakupem w sklepie internetowym, aby nie dać się oszukać?

2023-12-28

W morzu rozmaitych sklepów online, których liczba wciąż rośnie, bezpieczne zakupy często wymagają zmysłu detektywa. Są takie okresy w roku, gdy szczególnie łatwo wpaść w pułapki nieuczciwych sprzedawców, np. podczas pospiesznego kupowania prezentów świątecznych czy w czasie noworocznych wyprzedaży. Na co zwrócić uwagę przed zakupem w sieci i jak sprawdzić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania?

Zakupy online to niewątpliwie bardzo wygodne rozwiązanie. Wystarczy wybrać potrzebne towary, zapłacić za nie szybkim przelewem i poczekać na przesyłkę. Pamiętajmy jednak, że do zakupów w internecie również warto się przygotować. Przede wszystkim sprawdźmy wiarygodność wybranego sprzedawcy, aby uniknąć później przykrych niespodzianek.

Osiem ważnych kwestii, na które powinniśmy zwrócić uwagę przed zakupami w sklepie internetowym

  1. Sprawdźmy, czy za stroną internetową stoi prawdziwa firma – odszukajmy w witrynie sklepu nazwę, adres, dane kontaktowe i rejestrowe firmy, a następnie zweryfikujmy te informacje w państwowych bazach, np. na stronach:

https://aplikacja.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx

https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html

Unikajmy zakupów w sklepach, których witryny zawierają niepełne dane firmy lub skąpe dane kontaktowe. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości, wyślijmy przed zakupem wiadomość e-mail do sklepu lub zadzwońmy do niego. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu ze sprzedawcą, najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie innego sklepu internetowego.

  1. Zweryfikujmy, czy wysyłka odbywa się z Polski lub innego kraju Unii Europejskiej. Czasami sklepy wysyłają towar z odległych krajów (np. Chin), przez co możemy długo czekać na przesyłkę, mogą się pojawić problemy ze zwrotem towaru (mamy do tego prawo w ciągu 14 dni) lub inne komplikacje.
  2. Zwróćmy uwagę na wszystkie kwoty składające się na pełny koszt zakupu. Do ceny towaru zwykle należy doliczyć opłatę za przesyłkę, ale mogą się pojawić również inne dodatkowe koszty, o których powinniśmy zostać jasno poinformowani przed złożeniem zamówienia. Warto również sprawdzić, czy ceny w wybranym sklepie nie są znacznie niższe niż u konkurencji, gdyż może to oznaczać, że sklep internetowy jest fałszywy.
  3. Dowiedzmy się, jaką obsługę posprzedażową oferuje sklep. Jeśli towar jest objęty gwarancją, zapoznajmy się z jej warunkami.
  4. Poszukajmy na stronie sklepu internetowego jego regulaminu i zapoznajmy się z nim. Brak regulaminu jest poważnym ostrzeżeniem i powinien nas skłonić do rezygnacji z zakupów w tym sklepie.
  5. Przed zakupem warto sprawdzić, jak długo strona internetowa sklepu działa w sieci. Można to zrobić na stronie https://who.is/ – po wpisaniu w serwisie nazwy domeny dowiemy się, kiedy zarejestrowano ją w internecie. Jeśli domena istnieje krótko (np. mniej niż tydzień), powinien być to dla nas sygnał alarmowy. Taki sklep może okazać się fałszywy (więcej na ten temat znajdziemy tutaj).
  6. Zanim kupimy towar, sprawdźmy, jakie sposoby płatności są możliwe w sklepie. Jeśli na stronie znajdziemy tylko numer konta, powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Zazwyczaj sklepy udostępniają różne sposoby płatności, np. opcję szybkiego przelewu. Najbezpieczniej jest skorzystać z płatności za pobraniem.
  7. Dobrze jest przed zakupem poszukać w internecie informacji o danym sklepie. Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy sklepu, jego adresu internetowego, danych kontaktowych lub numeru konta do zapłaty wyświetlą się negatywne opinie, lepiej zrobić zakupy u innego sprzedawcy.

Problemy z zakupem – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy po zakupach w sklepie internetowym pojawią się nieprzewidziane problemy? Być może strona sklepu nagle zniknęła z internetu, a my straciliśmy kontakt ze sprzedawcą?

Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij