Skip to content

Zwrot bez pudła – czy można zwrócić towar bez opakowania i na jakich zasadach?

2024-01-09

Wyobraźmy sobie, że kupiliśmy w sklepie internetowym obudowę do smartfona, która miała umożliwiać ładowanie indukcyjne. Po rozpakowaniu i zdjęciu folii ochronnej przetestowaliśmy produkt, a opakowanie wyrzuciliśmy. Okazało się jednak, że ładowanie indukcyjne nie działa. Czy w tej sytuacji możemy odstąpić od umowy i oczekiwać zwrotu 100% pieniędzy? Czy sprzedawca może potrącić jakąś kwotę z powodu braku fabrycznego opakowania?

Kiedy możemy zwrócić towar zakupiony przez internet i otrzymać zwrot pieniędzy?

Gdy kupujemy coś przez internet, mamy prawo zrezygnować z zakupu w ciągu 14 dni. Nazywa się to odstąpieniem od umowy zawartej na odległość. Często słyszymy o tej możliwości jako „14 dni na zwrot”. Prawo to przysługuje głównie konsumentom, czyli osobom fizycznym, które dokonują zakupów niezwiązanych bezpośrednio z ich działalnością zawodową. Innymi słowy, mówimy tutaj o sytuacjach, gdy coś kupujemy prywatnie, jako zwykli klienci. Pamiętajmy jednak, że to prawo dotyczy jedynie zakupów od firm, a nie od innych osób fizycznych.

W tym artykule skupimy się wyłącznie na zwrotach towarów będących rzeczami ruchomymi, czyli – ogólnie mówiąc – przedmiotami. Warto podkreślić, że nie wszystkie produkty można zwrócić i przez to otrzymać zwrot kosztów zakupu oraz przesyłki. Szczegółową procedurę zwrotu oraz listę towarów niepodlegających zwrotowi znajdziemy w innym naszym artykule dostępnym tutaj.

Czy możemy zwrócić towar bez opakowania?

Aby znaleźć odpowiedź na to pytanie, zacznijmy od sprawdzenia, czy prawo w ogóle pozwala na zwrot danego produktu, czyli czy nie figuruje on na wspomnianej liście wyłączeń. Kluczowe są zwłaszcza dwa przypadki, w których nie ma możliwości zwrotu towaru zakupionego online:

  • towar, który przyszedł w zapieczętowanym opakowaniu, a po otwarciu produktu nie można go zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych (np. otwarta szczoteczka do zębów);
  • nagranie dźwiękowe lub wizualne albo program komputerowy dostarczony w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte po dostarczeniu (np. odpakowana płyta CD z muzyką).

Wiemy już, że naszą obudowę do smartfona zgodnie z prawem można zwrócić, ale nie mamy już jej opakowania. Powinniśmy teraz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy aby sprawdzić kupiony towar, musieliśmy zniszczyć jego opakowanie. Jeśli tak, to taka sytuacja nie może być powodem do podważenia prawa do zwrotu przez sprzedawcę lub do jakichkolwiek roszczeń finansowych z jego strony. Kluczowe jest więc to, czy opakowanie można było łatwo otworzyć bez konieczności jego rozdarcia czy rozcięcia, ponieważ podjęcie przez nas nadmiarowych czynności może prowadzić do zmniejszenia wartości towaru. Istotne jest także to, czy towary tego typu są zwykle wystawiane w sklepach bez opakowania. W praktyce dopuszczalne sprawdzenie towaru powinno być podobne do tego, jak moglibyśmy to zrobić w sklepie stacjonarnym – na przykład piłki w sklepach są zazwyczaj prezentowane na półkach bez opakowania, powinniśmy zatem mieć możliwość ich otwarcia i obejrzenia.

Co może zrobić sprzedawca, gdy zwrócimy towar bez opakowania?

Jeśli zniszczymy opakowanie pomimo braku takiej konieczności, mamy prawo zwrócić nasz zakup, ale sprzedawca może wyciągnąć wobec nas konsekwencje za zmniejszenie wartości towaru. W takiej sytuacji możemy otrzymać zwrot niższej kwoty niż ta, którą zapłaciliśmy, chyba że nie zostaliśmy odpowiednio poinformowani o prawie do odstąpienia od umowy (np. w regulaminie sklepu internetowego). Jeśli zatem w przypadku naszej obudowy do smartfona konieczne było zdjęcie folii ochronnej, aby sprawdzić, czy działa funkcja ładowania indukcyjnego, to możemy zwrócić towar bez folii, a sprzedawca musi nam oddać całą zapłaconą kwotę.

Sklep internetowy bezpodstawnie nie oddaje wszystkich pieniędzy za zwrócony towar i przesyłkę lub odmawia przyjęcia zwrotu towaru bez opakowania – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy sprzedawca nie chce oddać nam wszystkich pieniędzy za zwrócony towar i przesyłkę lub w ogóle odmawia przyjęcia zwrotu towaru, do którego nie mamy już opakowania?

Nie załamujmy się! Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat tego, co zrobić w sytuacji braku zwrotu pieniędzy, dostępnym tutaj. W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij