Skip to content

Gdy zostajemy z niczym, czyli brak zwrotu pieniędzy po 14 dniach od odstąpienia od umowy

2023-11-20

Za małe spodnie zostały odesłane do sklepu internetowego, a po 14 dniach pieniędzy nadal nie ma na koncie? Jeśli sprzedawca nie oddał nam należności po zwrocie towaru zakupionego przez internet, zawsze reagujmy. W tym artykule podpowiemy, co możemy zrobić, aby odzyskać swoje pieniądze. Zamieścimy także wzór wezwania do zapłaty.

Zwrot towaru zakupionego przez internet – prawo każdego konsumenta

Prawo do zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym oznacza, że możemy zrezygnować z umowy, którą zawarliśmy online. Fachowo czynność taką nazywamy odstąpieniem od umowy zawartej na odległość. Sprzedawcy często przypominają nam o tej możliwości, umieszczając na stronach swoich sklepów informację „14 dni na zwrot”.

Z tego prawa możemy skorzystać my wszyscy, jeśli jesteśmy konsumentami, czyli osobami fizycznymi, które dokonują zakupu od firmy, niezwiązanego z własną działalnością gospodarczą lub zawodową. Chodzi nam więc o sytuacje, gdy kupujemy coś dla siebie, a nie w celach biznesowych. Omawiane prawo do zwrotu dotyczy jedynie towaru zakupionego od firmy, a nie od innej osoby fizycznej.

Ten artykuł koncentruje się na zwrocie towarów będących rzeczami ruchomymi, czyli – mówiąc w uproszczeniu – przedmiotami. Szczegóły na temat procedury zwrotu opisaliśmy w artykule dostępnym tutaj.

Zwrot pieniędzy za oddany towar – obowiązki sprzedawcy

Gdy zwracamy towar do sklepu, sprzedawca powinien zwrócić nam kwotę, którą zapłaciliśmy za ten towar, oraz koszty dostawy towaru do nas. Warto wiedzieć, że sprzedawca jest zobowiązany zwrócić jedynie koszt najtańszego sposobu dostawy, jeśli mieliśmy wybór różnych opcji przy składaniu zamówienia. Na przykład, jeśli wybraliśmy droższą opcję dostawy kurierem zamiast tańszej przesyłki pocztowej, otrzymamy zwrot tylko za tę tańszą opcję. 

Sklep powinien zwrócić nam pieniądze jak najszybciej, ale nie później niż w ciągu 14 dni od momentu, gdy sprzedawca otrzymał od nas informację o zwrocie (odstąpieniu od umowy). Sprzedawca może zaczekać ze zwrotem należności do czasu, aż otrzyma towar z powrotem lub dostanie od nas potwierdzenie nadania przesyłki zwrotnej – zależy to od tego, co nastąpi wcześniej. Opłaca się więc przekazać sprzedawcy potwierdzenie wysłania towaru (np. w formie mailowej), gdyż dzięki temu możemy szybciej otrzymać zwrot pieniędzy. 

Co do formy zwrotu pieniędzy, sprzedawca powinien użyć tego samego sposobu płatności, który wybraliśmy przy zakupie. Na przykład, jeśli zapłaciliśmy za zakup przelewem, zwrot powinien trafić na nasze konto bankowe. Inny sposób zwrotu pieniędzy też jest możliwy, ale tylko wtedy, gdy jest darmowy i wyrazimy na to zgodę.

Brak zwrotu pieniędzy po 14 dniach – jak chronić swoje prawa konsumenta i wyegzekwować zwrot pieniędzy?

Jeśli sklep internetowy nie oddaje pieniędzy za zwrócony towar i dostawę po upływie wyznaczonego terminu, możemy podjąć kilka kroków. Zacznijmy od wezwania sprzedawcy do zapłaty wspomnianych kwot. W tym celu nie trzeba tworzyć oficjalnego pisma, wystarczy wysłać e-mail. Poinformujmy w nim, że upłynęło już 14 dni od odstąpienia od umowy, a pieniędzy nie ma jeszcze na naszym koncie. Poprośmy o zwrot tych pieniędzy razem z ustawowymi odsetkami za opóźnienie w ciągu dodatkowych np. 7 dni. Odsetki naliczają się od dnia, który następuje po upływie terminu na zwrot naszych należności, czyli po 14 dniach od momentu, kiedy sprzedawca otrzymał informację o zwrocie (odstąpieniu od umowy), o ile otrzymał już towar. Możemy też skorzystać z gotowego wzoru wezwania do zapłaty, który jest dostępny tutaj:

Wezwanie do zapłaty przy odstąpieniu od umowy zawartej na odległość – wzór pisma

Jeśli sprzedawca nie zareaguje na wezwanie do zapłaty i po upływie np. wspomnianych 7 dni nie otrzymamy pieniędzy, podejmijmy kolejny krok. Możemy zwrócić się o pomoc do miejskiego albo powiatowego rzecznika konsumentów, którego znajdziemy w swojej okolicy.

Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Jeżeli powyższe metody nie zadziałają i nadal nie otrzymamy zwrotu pieniędzy, trzeba będzie zdecydować się na kolejny krok i rozważyć skierowanie sprawy do sądu.

Udostępnij