Skip to content

Rezygnacja z wycieczki zakupionej przez internet bez ponoszenia kosztów – czy to możliwe?

2024-06-21

Rezygnacja z wycieczki zakupionej przez internet bez ponoszenia kosztów – czy to możliwe?

Podczas planowania wakacji postanowiliśmy wykupić tygodniową wycieczkę przez stronę internetową biura podróży. Po kilku dniach zmieniliśmy zdanie i teraz chcielibyśmy pojechać w inne miejsce. Czy możemy bez dodatkowych kosztów zrezygnować z zakupionej wycieczki w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy z biurem podróży?

Usługi turystyczne zakupione online – czy możemy z nich zrezygnować i odzyskać pieniądze?

Pamiętajmy, że jako konsumenci, czyli osoby fizyczne, które zawierają umowy z firmami w celach prywatnych (a nie zawodowych czy biznesowych), mamy pewne prawa. Przykładowo, możemy w ciągu 14 dni oddać towar kupiony przez internet (więcej o tym tutaj). A co z usługami turystycznymi, np. wycieczkami, które wykupiliśmy przez stronę internetową biura podróży?

Niestety nie istnieją przepisy, które pozwalałyby na zwrot w ciągu 14 dni wycieczki zakupionej online i odzyskanie wpłaconej kwoty. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta 14-dniowe prawo do odstąpienia od umowy nie dotyczy takich zakupów.

Warto jednak wiedzieć, że przepisy dotyczące usług turystycznych pozwalają na rezygnację z wycieczki w dowolnym momencie przed jej rozpoczęciem, ale mogą obowiązywać pewne opłaty lub warunki:

  1. Jeśli rezygnujemy z wyjazdu w normalnych okolicznościach, możemy zostać zobowiązani do zapłacenia opłaty za rezygnację. Odpowiednia kwota może być podana w umowie z biurem podróży. Jeśli nie, to opłata ta jest równa cenie wycieczki pomniejszonej o koszty, których organizator nie poniesie w związku z naszą rezygnacją, lub dochody z ponownego sprzedania usługi. Na nasze żądanie organizator musi wyjaśnić wysokość tej opłaty.
  2. Opłata za rezygnację może być różna w zależności od tego, ile czasu przed terminem wycieczki zrezygnujemy, oraz od tego, ile organizator może zaoszczędzić w związku z naszą rezygnacją lub zarobić dzięki ponownej sprzedaży usługi.
  3. Jeśli w miejscu docelowym lub w jego najbliższej okolicy wystąpią nadzwyczajne i nieuniknione okoliczności, które znacząco wpływają na przebieg wycieczki lub transport, możemy zrezygnować z udziału w tej wycieczce przed jej rozpoczęciem bez ponoszenia opłaty za rezygnację.

Biuro podróży działa niezgodnie z zasadami rezygnacji z wycieczki – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy biuro podróży nie uznaje możliwości rezygnacji z wycieczki lub dokonało nieprawidłowego rozliczenia kosztów usługi, z której zrezygnowaliśmy?

Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Pomocą służy też nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy problemu z rezygnacją z usługi turystycznej, a także upublicznienie sprawy, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij