Skip to content

„Zwrotów nie przyjmujemy” – czy sklep internetowy może odmówić przyjęcia zwrotu towaru?

2024-05-10

Powszechnie wiadomo, że po zakupie towaru w sklepie internetowym mamy 14 dni na jego zwrot. Czy jednak zawsze możemy to zrobić?

Prawo do zwrotu towaru zakupionego przez internet

Wielu z nas mogło doświadczyć sytuacji, gdy po otrzymaniu zamówionego produktu okazało się, że nie spełnia on naszych oczekiwań. Pamiętajmy, że jako konsumenci (czyli osoby fizyczne, które kupują coś od przedsiębiorcy, ale zakup ten nie jest związany bezpośrednio z ich działalnością gospodarczą lub zawodową) możemy zwrócić taki towar. Mamy na to 14 dni od momentu otrzymania towaru. Ogólne zasady dotyczące prawa do zwrotu towaru zakupionego przez internet znajdziemy tutaj.

Jednak co zrobić, gdy sprzedawca nie chce przyjąć od nas zwrotu? Czy istnieją przypadki, w których sklep internetowy może faktycznie odmówić przyjęcia zwracanego towaru?

Towary, których nie można zwracać

Zdarza się, że pomimo zakupu towaru w sieci nie będziemy mogli go zwrócić. Wyróżniono pewne grupy produktów, które zgodnie z prawem nie podlegają zwrotowi z różnych powodów. Mowa tutaj o następujących towarach:

  1. takich, których cena zależy od zmian na rynku finansowym (np. towary inwestycyjne) – sklepy nie mają wpływu na takie zmiany, a może do nich dojść również przed upływem terminu na odstąpienie od umowy;
  2. wyprodukowanych na nasze zamówienie, według konkretnych wytycznych, które spełniają nasze indywidualne potrzeby (np. koszulka z nadrukiem wykonanym według naszego projektu, meble na wymiar określony przez nas);
  3. takich, które szybko się psują lub mają krótki termin przydatności do użycia (np. żywność z krótkim terminem ważności);
  4. dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, których po zwrocie nie będzie już mógł użyć nikt inny ze względu na ochronę zdrowia lub higienę (np. szczoteczka do zębów) – takich towarów nie możemy zwrócić, jeśli wyjęliśmy je z zapieczętowanego opakowania;
  5. takich, które połączyliśmy nierozłącznie z innymi towarami (np. farba wykorzystana do pomalowania płotu);
  6. napojach alkoholowych, których cenę uzgodniliśmy przy zawarciu umowy sprzedaży, a które mogą zostać dostarczone dopiero po upływie 30 dni – wartość takich napojów zależy od zmian na rynku, a przedsiębiorca nie ma na nie wpływu;
  7. nagraniach dźwiękowych lub wizualnych albo programach komputerowych dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli je otworzyliśmy (np. odpakowana płyta CD z muzyką);
  8. dziennikach, periodykach lub czasopismach (wyjątek ten nie dotyczy jednak prenumeraty);
  9. zakupionych na aukcji publicznej (taką aukcją nie jest jednak typowy internetowy portal aukcyjny).

Oczywiście sklep internetowy w drodze wyjątku i z dobrej woli może przyjąć towary wymienione na powyższej liście, lecz nie musi tego robić.

Sklep internetowy odmawia przyjęcia zwrotu towaru, który zgodnie z prawem możemy zwrócić – co robić?

Co możemy zrobić w sytuacji, gdy sklep internetowy nie chce przyjąć zwrotu towaru, a wiemy, że mamy do tego prawo?

Bez paniki! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.

Polecamy też nasz serwis Konsumersi.pl, który umożliwia bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy problemu ze zwrotem towaru, a także upublicznienie sprawy, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

Udostępnij