Obecnie w sieci istnieje wiele serwisów oferujących dostęp do kontaktów do różnych usługodawców za opłatą, która jest pobierana automatycznie co pewien czas, np. co miesiąc. Są to tzw. samoodnawiające się subskrypcje – dziś powszechne np. w dostępie do treści online, usługach streamingowych czy usługach polegających na regularnych dostawach produktów. Co warto wiedzieć o takich subskrypcjach i na co uważać?
Wyobraźmy sobie, że mamy nagły problem z instalacją elektryczną w domu i musimy pilnie skontaktować się z elektrykiem. Znaleźliśmy w internecie idealny serwis, który oferuje dostęp do kontaktów do lokalnych fachowców. Jednak gdy chcemy wyświetlić numer do wybranego elektryka, okazuje się, że najpierw musimy rozpocząć subskrypcję serwisu, która będzie się odnawiać co miesiąc. W pośpiechu wyrażamy na to zgodę, płacimy za pierwszy miesiąc i dzwonimy do fachowca, którego pomocy potrzebujemy. Niestety zapominamy zrezygnować z subskrypcji i płacimy bezsensownie za usługę przez kolejne miesiące. Frustrujące, prawda?
Jak rozpoznać samoodnawiającą się subskrypcję?
Gdy zamawiamy subskrypcję jako konsumenci (czyli osoby prywatne zwierające umowę z jakąś firmą na własne potrzeby), powinniśmy zwrócić uwagę na kilka ważnych kwestii:
- Okres subskrypcji
Koniecznie sprawdźmy, ile czasu będzie trwać subskrypcja (tydzień, miesiąc czy może dłużej). Te informacje powinny być jasno podane na stronie lub w cenniku.
- Określenia typu „samoodnawialna”
Jeśli na stronie pojawiają się określenia takie jak „autoodnawialna” lub „samoodnawiająca się”, może to oznaczać, że kolejne opłaty zostaną pobrane automatycznie z naszego konta.
- Sposób płatności
Rozważmy inny sposób płatności niż karta płatnicza. Dzięki temu będziemy mieć większą kontrolę nad korzystaniem z usługi w przyszłości.
- Zasady rezygnacji
Zapoznajmy się z zasadami rezygnacji z subskrypcji, aby wiedzieć, jak ją zakończyć, gdy nie będziemy chcieli już korzystać z danych usług.
Obowiązki serwisu dotyczące subskrypcji
Zgodnie z prawem przedsiębiorca musi poinformować konsumenta o:
- czasie trwania subskrypcji lub warunkach rezygnacji z niej, jeżeli subskrypcja ma ulegać automatycznemu przedłużeniu (samoodnawianiu się);
- minimalnym okresie obowiązywania płatnej subskrypcji.
Te informacje muszą być łatwo dostępne i widoczne dla konsumenta bezpośrednio przed zamówieniem subskrypcji.
Jak zrezygnować z samoodnawiającej się subskrypcji?
Aby zrezygnować z samoodnawialnej subskrypcji, poszukajmy najpierw informacji na ten temat na stronie serwisu (jak wspomnieliśmy, muszą one być łatwo dostępne). Postępujmy zgodnie z podanymi tam instrukcjami. Warto potwierdzić swoją decyzję e-mailem, o ile sklep nie zastrzega innej formy. To pomoże udowodnić naszą rezygnację, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Co zrobić w przypadku problemów z samoodnawiającą się subskrypcją?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy np. mimo rezygnacji z samoodnawiającej się subskrypcji serwis nadal pobiera pieniądze z naszego konta i nie reaguje na reklamację?
Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.
Polecamy też nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy problemu z samoodnawiającą się subskrypcją, a także pozwala upublicznić sprawę, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej:

