W morzu rozmaitych sklepów online, których liczba wciąż rośnie, bezpieczne zakupy często wymagają zmysłu detektywa. Są takie okresy w roku, gdy szczególnie łatwo wpaść w pułapki nieuczciwych sprzedawców, np. podczas pospiesznego kupowania prezentów świątecznych czy w czasie noworocznych wyprzedaży. Na co zwrócić uwagę przed zakupem w sieci i jak sprawdzić, czy dany sklep internetowy jest godny zaufania?
Zakupy online to niewątpliwie bardzo wygodne rozwiązanie. Wystarczy wybrać potrzebne towary, zapłacić za nie szybkim przelewem i poczekać na przesyłkę. Pamiętajmy jednak, że do zakupów w internecie również warto się przygotować. Przede wszystkim sprawdźmy wiarygodność wybranego sprzedawcy, aby uniknąć później przykrych niespodzianek.
Osiem ważnych kwestii, na które powinniśmy zwrócić uwagę przed zakupami w sklepie internetowym
- Sprawdźmy, czy za stroną internetową stoi prawdziwa firma – odszukajmy w witrynie sklepu nazwę, adres, dane kontaktowe i rejestrowe firmy, a następnie zweryfikujmy te informacje w państwowych bazach, np. na stronach:
https://aplikacja.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx
https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html
Unikajmy zakupów w sklepach, których witryny zawierają niepełne dane firmy lub skąpe dane kontaktowe. Jeżeli mamy jakieś wątpliwości, wyślijmy przed zakupem wiadomość e-mail do sklepu lub zadzwońmy do niego. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu ze sprzedawcą, najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie innego sklepu internetowego.
- Zweryfikujmy, czy wysyłka odbywa się z Polski lub innego kraju Unii Europejskiej. Czasami sklepy wysyłają towar z odległych krajów (np. Chin), przez co możemy długo czekać na przesyłkę, mogą się pojawić problemy ze zwrotem towaru (mamy do tego prawo w ciągu 14 dni) lub inne komplikacje.
- Zwróćmy uwagę na wszystkie kwoty składające się na pełny koszt zakupu. Do ceny towaru zwykle należy doliczyć opłatę za przesyłkę, ale mogą się pojawić również inne dodatkowe koszty, o których powinniśmy zostać jasno poinformowani przed złożeniem zamówienia. Warto również sprawdzić, czy ceny w wybranym sklepie nie są znacznie niższe niż u konkurencji, gdyż może to oznaczać, że sklep internetowy jest fałszywy.
- Dowiedzmy się, jaką obsługę posprzedażową oferuje sklep. Jeśli towar jest objęty gwarancją, zapoznajmy się z jej warunkami.
- Poszukajmy na stronie sklepu internetowego jego regulaminu i zapoznajmy się z nim. Brak regulaminu jest poważnym ostrzeżeniem i powinien nas skłonić do rezygnacji z zakupów w tym sklepie.
- Przed zakupem warto sprawdzić, jak długo strona internetowa sklepu działa w sieci. Można to zrobić na stronie https://who.is/ – po wpisaniu w serwisie nazwy domeny dowiemy się, kiedy zarejestrowano ją w internecie. Jeśli domena istnieje krótko (np. mniej niż tydzień), powinien być to dla nas sygnał alarmowy. Taki sklep może okazać się fałszywy (więcej na ten temat znajdziemy tutaj).
- Zanim kupimy towar, sprawdźmy, jakie sposoby płatności są możliwe w sklepie. Jeśli na stronie znajdziemy tylko numer konta, powinniśmy zachować szczególną ostrożność. Zazwyczaj sklepy udostępniają różne sposoby płatności, np. opcję szybkiego przelewu. Najbezpieczniej jest skorzystać z płatności za pobraniem.
- Dobrze jest przed zakupem poszukać w internecie informacji o danym sklepie. Jeśli po wpisaniu w wyszukiwarce nazwy sklepu, jego adresu internetowego, danych kontaktowych lub numeru konta do zapłaty wyświetlą się negatywne opinie, lepiej zrobić zakupy u innego sprzedawcy.
Problemy z zakupem – co robić?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy po zakupach w sklepie internetowym pojawią się nieprzewidziane problemy? Być może strona sklepu nagle zniknęła z internetu, a my straciliśmy kontakt ze sprzedawcą?
Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.
Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej: