Są okresy w roku, gdy ruch w sklepach internetowych jest naprawdę duży, a przełom roku z pewnością do takich należy. Już w listopadzie sprzedawcy kuszą niesamowitymi ofertami z okazji Black Friday czy Cyber Monday. Niedługo potem nadchodzą święta Bożego Narodzenia i sylwester, które dodatkowo zwiększają intensywność zakupów online. Z kolei nowy rok wita konsumentów okresem wyprzedaży. Historia zna przypadki, w których okazywało się, że dany sklep internetowy był fałszywy, a konsumenci nie otrzymywali zamówionych towarów. Co warto sprawdzić przed zakupem, aby nie stać się ofiarą takiego oszustwa?
Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowym – kilka podpowiedzi
Jeśli chcemy kupić po raz pierwszy jakiś towar w danym sklepie internetowym i nie jesteśmy pewni, czy możemy mu zaufać, to przede wszystkim nie działajmy pod wpływem impulsu. Dajmy sobie chwilę czasu i przed zakupem zwróćmy uwagę na następujące kwestie:
- Zaniżona cena towaru
Jeśli widzimy, że u danego sprzedawcy coś kosztuje dużo mniej niż w innych sklepach internetowych, powinniśmy zachować czujność. Zaniżone ceny towarów mogą oznaczać, że to pułapka. Jeśli zdecydujemy się na zakup w takim fałszywym sklepie internetowym, prawdopodobnie stracimy pieniądze, a naszego zamówienia nigdy nie otrzymamy.
- Czas istnienia sklepu
Zanim zrobimy zakupy online w sklepie, którego wcześniej nie znaliśmy, warto sprawdzić, jak długo istnieje jego strona internetowa. Możemy to zrobić na stronie https://who.is/, gdzie po wpisaniu nazwy domeny dowiemy się, kiedy ją zarejestrowano w sieci. Jeśli strona sklepu powstała niedawno (np. tydzień temu), powinna nam się zapalić czerwona lampka.
- Dane kontaktowe
W razie wątpliwości warto przed zakupem skontaktować się z danym sklepem telefonicznie. Jeśli na stronie sklepu internetowego jest mało danych kontaktowych (np. tylko formularz kontaktowy), przeczytajmy dokładnie jego regulamin. Powinien on zawierać pełne dane przedsiębiorstwa prowadzącego sklep, które możemy zweryfikować w państwowych bazach, np. na stronach https://aplikacja.ceidg.gov.pl/CEIDG/CEIDG.Public.UI/Search.aspx albo https://ekrs.ms.gov.pl/web/wyszukiwarka-krs/strona-glowna/index.html. Jeśli danej firmy nie znajdziemy w tych bazach, sklep internetowy może być fałszywy.
- Sposoby płatności
Przed zakupem koniecznie sprawdźmy, jakie sposoby płatności oferuje sklep. Jeśli podano tylko numer konta, powinien być to dla nas sygnał ostrzegawczy. Zwykle sklepy umożliwiają również inne formy płatności, np. przez serwisy obsługujące szybkie przelewy. Najbezpieczniejszym sposobem zapłaty za towar jest płatność za pobraniem. Warto również rozważyć użycie karty płatniczej, ponieważ w razie problemów jej wystawca może zastosować procedurę chargeback (jeśli taką oferuje). Poprzez kontakt z naszym bankiem mamy szansę odzyskać pieniądze.
- Opinie i informacje o sklepie w internecie
Zanim zdecydujemy się na zakup, sprawdźmy, jakie informacje i opinie o danym sklepie krążą w internecie. Jeśli po wpisaniu nazwy sklepu, jego adresu internetowego, danych kontaktowych lub numeru konta do zapłaty wyświetlą się negatywne opinie, lepiej zrezygnować z zakupu i poszukać towaru w innym sklepie.
Problemy z zakupem w sklepie internetowym – co robić?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy pojawią się problemy z zakupem w sklepie internetowym? Być może już dawno zapłaciliśmy za towar, a sprzedawca do tej pory nie wysłał paczki i na dodatek nie odpowiada na nasze wiadomości?
Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.
Jest też inne wyjątkowe rozwiązanie – serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej: