Gdy kupujemy towar w sklepie internetowym, często musimy przejść przez kilka etapów, aby sfinalizować nasz zakup. Kiedy właściwie pod względem formalnym dochodzi do zakupu? Kiedy możemy być pewni, że zawarliśmy umowę ze sprzedawcą?
Pewnie zdarzyło nam się zastanawiać podczas robienia zakupów online, czy na pewno nasza transakcja dobiegła już końca. Wrzuciliśmy produkty do koszyka, zaakceptowaliśmy ostateczną listę zakupów, podaliśmy dane do wysyłki, wreszcie przeszliśmy do płatności i potwierdziliśmy ją w aplikacji banku. Czy to już wszystko? Czy umowa ze sprzedawcą na pewno została zawarta?
Moment dokonania zakupu towaru
Moment dokonania zakupu jakiegoś towaru w sklepie internetowym określają przepisy prawa, jednak bardzo ważne w tym zakresie są również informacje podane na stronie internetowej danego sklepu, zwłaszcza w jego regulaminie. Aby ustalić, czy formalnie dokonaliśmy zakupu towaru, powinniśmy zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie:
Przycisk zakupu na stronie sklepu internetowego
Jeżeli do złożenia zamówienia w sklepie internetowym służy przycisk lub inna podobna funkcja, to zgodnie z przepisami prawa elementy te muszą być wyraźnie oznaczone, np. słowami zamówienie z obowiązkiem zapłaty lub innym równoważnym sformułowaniem. W wytycznych unijnych znajdziemy przykładowe zwroty spełniające powyższy warunek takie jak: kup teraz, zapłać teraz, potwierdź zakup. Taki tekst nie musi się znajdować na samym przycisku, może być także umieszczony obok niego, ale zawsze musi być czytelny dla kupującego. Jeśli sklep internetowy nie spełni tego wymogu i np. w ogóle nie oznaczy przycisku albo umieści na nim niewłaściwy tekst, możemy uznać, że nie doszło formalnie do zakupu (umowa sprzedaży nie została zawarta).
Moment zawarcia umowy
Aby móc się upewnić, że udało nam się kupić towar, powinniśmy wiedzieć, kiedy podczas procedury zakupu w sklepie internetowym dochodzi do zawarcia wiążącej umowy sprzedaży. Najczęściej taką informację znajdziemy w regulaminie danego sklepu. Jeśli jednak sprzedawca nigdzie nie poinformuje, kiedy formalnie dochodzi do zakupu, to może się okazać, że samo umieszczenie towaru z jego opisem na stronie sklepu będzie stanowiło ofertę sprzedaży. Wówczas do zawarcia wiążącej umowy może dojść już po kliknięciu odpowiednio oznaczonego przycisku. Często jednak sprzedawcy informują w regulaminach swoich sklepów, że umowa sprzedaży jest zawarta dopiero w momencie, gdy kupujący otrzyma e-mail z potwierdzeniem zakupu. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu tak zwanego odwróconego modelu składania oferty. W takiej sytuacji ofertę kieruje bowiem konsument, składając zamówienie, a nie sklep poprzez umieszczenie towaru na swojej stronie. Warto więc przed zakupem zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego, aby wiedzieć, czy na pewno nasz zakup doszedł do skutku.
Problemy z zakupem – co robić?
Co możemy zrobić w sytuacji, gdy chcieliśmy coś kupić w sklepie internetowym, ale się nie udało? A może przypadkiem coś kliknęliśmy, wydaje nam się, że nie zdążyliśmy czegoś jeszcze kupić, ale sprzedający uważa inaczej i każe zapłacić?
Nie załamujmy się! W przypadku skomplikowanych spraw, w których nasze roszczenia są zasadne, pomocą służy nam miejski albo powiatowy rzecznik konsumentów.
My też mamy na takie sytuacje wyjątkowe rozwiązanie – nasz serwis Konsumersi.pl. Umożliwia on bezpłatne i szybkie zgłoszenie do firmy spornej sprawy, a także upublicznienie jej, co wzmacnia pozycję konsumenta i pomaga w osiągnięciu porozumienia. Skorzystanie z serwisu Konsumersi.pl jest proste, nie wymaga wiedzy prawnej, a wypełnienie przygotowanego formularza zajmuje tylko kilka minut. Wystarczy kliknąć w przycisk poniżej: